السبت، 5 مايو 2007

سيد الكل(صلى الله عليه وسلم)

سيد الكل _ صلى الله عليه وسلم

منايا اتملّى من نورك
واطهرّ قلبي في حضورك
والملم حالي وأزورك
يا سيد الكل يا حبيبي

واحشني كتير وموش قادر
وصبري كبير مالوش آخر
يا طيب يا عبير يا نور ظاهر
يا روح القلب يا حبيبي

وإنت النور لعين الكون
طلقت سراحه كان مسجون
تردّ كرامة المغبون
نصرت الحقّ يا حبيبي

نبينا يا حبيب الروح
مداوي علة المجروح
وحاقن دمّنا المسفوح
وباكتب لك مكاتيبي

يا نور بدّد ظلام دامس
على قلب العلل دايس
وشرعك بالبشر حاسس
يا سيد الكل يا حبيبي

أنا نفسي أبوس رجليك
وامتّع نفسي بي أياديك
واصب الميّة وأوضيك
وترضى عنّي يا حبيبي

منى قلبي أكون خدام
واهدّ عبادة الأصنام
وكل الكون يعيش في سلام
وترضى عنّي يا حبيبي

يا سيدي أستأذنك في دخول
حرم مدحك واكون مقبول
ورافع همّتي عل طول
تعالج قلبي يا طبيبي

يا ودّ ومرحمة وسرور
تخلّي المؤمنين في حبور
وإيدك تجبر المكسور
يا سيد الكل يا حبيبي

يا روح دبّت في كل الكون
بتحيي ضميره كان مدفون
وتتحدّى جنود فرعون
يا سيد الكل يا حبيبي

يابسمة في وجنة الأيام
يا نسمة طيبة في أحلام
يا قسمة أمة الإسلام
يا سيد الكل يا حبيبي

يا إيد ممدودة بالإحسان
بتمسح دمعة الإحزان
تتطّهر فطرة الإنسان
يا سيد الكل يا حبيبي

أنا قلبي في هواك دايب
ما فيش لحظة تكون غايب
يا رب يكون لنا نايب
في ساعة قرب يا حبيبي

يا شمس وساطعة في ربوعي
بشهدك ينتحر جوعي
ده معيار عزّتي خضوعي
لقولة حقّ يا حبيبي

يا ملهم ريشة الفنّان
يا حبّ يحرّك الوجدان
يا مصحف يتقرى وأدان
يا سيد الكل يا حبيبي

أنا الوارث لميراثك
أنا مشواري نبراسك
أنا أفكاري من راسك
يا سيد الكل يا حبيبي

ليست هناك تعليقات: